Velikostí rámu kola se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky.

Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm), nebo v centimetrech. Velikosti se mohou nepatrně lišit dle značky kola nebo konstrukce rámů. Jedno kolo vám může tedy sedět ve velikosti 19" a jindy budete potřebovat 21". Je vhodné vřdy kolo zkoušet.
Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce, pro orientaci je uvedena i výška postavy.
Určení velikosti rámu podle výšky postavy
Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku.
Správná poloha sedla:
Nastavte si správnou výšku sedla. Správnou výšku poznáte tak, že když se posadíte na kolo a jednu nohu dáte patou na pedál ve spodní poloze, koleno bude mírně pokrčené. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se vám neměla pánev houpat zleva doprava. Pánev by měla být při jízdě takřka nehybná.
Sklon sedla se nastavuje podle chuti jedince, nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.
Dětská kola:
Výše uvedené údaje jsou pouze orientační!
Materiály rámu:
K výrobě rámů používá hliník, scandium, karbon, ocel a občas i titan. V následující tabulce se vám pokusíme vysvětlit vlastnosti jednotlivých materiálu:
Hliník - výhodou rámů z hliníkových slitin je nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká, či žádná pružnost a vyšší cena než u oceli. Výrazným prvkem napomáhajícím vlastnostem hliníkových rámů je profilace (tvarování) trubek. Hliníkové rámy nesou označení alu (případně 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atd. Cena a váha těchto rámů se liší v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin a technologií.
Scandium – hliníková slitina s příměsí scandia. Díky této přísadě získává hliník větší pevnost a pružnost, a proto jsou tyto rámy daleko lehčí než klasické hliníkové.
Karbon - vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech, kde ho je, nebo naopak není potřeba. Tím se dosahuje vysoké pevnosti a přitom extrémní lehkosti konstrukce. Díky zdokonalení technologie výroby se tyto rámy staly momentálně nejlepším materiálem pro moderní jízdní kola.
Ocel (Hi-Ten) - výhodou ocelových rámů je jejich pružnost a nízká cena. Nevýhodou je vyšší hmotnost. Pro odstranění těchto nevýhod se často používají slitiny oceli jako např. Cr-Mo (zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu) nebo slitiny, např. Columbus. Díky tvrdosti slitiny je možné použít tenčí stěny trubek a rám je proto lehčí. S kvalitou těchto slitin potom samozřejmě roste i jejich cena. Ocel se v současné době nejčastěji používa pro výrobu rámů BMX kol, které mají maximální nároky na výdrž a odolnost proti nárazu/pádu.
Orientační nosnosti jízdních kol
Maximální nosnosti jízdních kol dle jednotlivých kategorií. Údaje byly převzaty od výrobce jízdních kol GHOST. Tyto údaje jsou pouze orientační a mohou se u různých značek kol mírně lišit.
Comments